Załącznik:
ZKMK on tour 610X145zz.jpg
Nadszedł czas na kolejną naszą wyprawę. Tym razem, po raz kolejny skupiliśmy się na Województwie Zachodniopomorskim. Była piękna lipcowa niedziela. Na ten dzień zaplanowaliśmy wyjazd do Goleniowa celem obejrzenia pozostałości linii 424 prowadzącej do Maszewa oraz linii 425 prowadzącej do Bornego Sulinowa, gdzie do października 1992 roku stacjonowała Armia Federacji Rosyjskiej, a wcześniej Armia Radziecka (generalnie jak zwał, tak zwał - były to te same lisy, tylko inaczej farbowane
).
Wyruszyliśmy w składzie: Waldi, Peter, Tydział, Drucik i ja
.
Na pierwszy ogień poszła linia 424 Goleniów - Maszewo.
Załącznik:
mapa 1.jpg
Linia została oddana do użytku 14 grudnia 1903 roku i liczyła ponad 16,5 km długości. W pobliżu Maszewa wzniesiony został wysoki most kolejowy nad rzeką Leśnicą. Niestety zarówno linia, jak i most nie dotrwały do dzisiejszych czasów. Przewozy zostały wstrzymane 30 maja 1992 roku. Fizyczna likwidacja linii nastąpiła w 2005 lub 2006 roku (wg różnych źródeł). Most został zezłomowany dekadę później. Co ciekawe linia przetrwała II Wojnę Światową oraz okres powojenny, kiedy to zwycięska armia ze wschodu wywoziła wszystko co się dało (трофейне). Niestety nie wytrzymała transformacji z początku lat 90-tych, kiedy to twardogłowe betony spod znaku PKP jednym posunięciem wydały wyrok na tysiące kilometrów linii kolejowych w Polsce doprowadzając do wykluczenia transportowego tysiące Polaków na wiele lat.
Tyle tytułem wstępu.