- Zachodniopomorski Klub Miłośników Kolei -

Forum Internetowe
Dzisiaj jest 28 mar 2024, 13:06

Strefa czasowa UTC+02:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 9 ] 
Autor Wiadomość
Post: 10 maja 2013, 22:01 
Offline

Rejestracja: 22 mar 2009, 13:43
Posty: 1629
Lokalizacja: Dolice
Jak szutrować czyli tłuczniowanie torów na szlaku.

1. Zaczynamy od ułożenia podsypki. Zazwyczaj jest to korek 3mm. Są gotowe do kupienia podsypki z korka o wymiarach dla TT-ki. Ja kupuję matę 3mm i wycinam sam. Zdecydowanie taniej. Trudność - żadna, wystarczy ostry nóż i trochę wprawy. Poniżej wymiary wg sTTandardu 3.02.
Budowa i wymiary podsypki fotka nr 0
2. Mocujemy tory do tak przygotowanego podłoża. Ja mocuję tory za pomocą śrubki i podkładki, jak widać na fotografii nr 1. Są oryginalne mocowania od Tilliga, ale po pierwsze są drogie, po drugie są do niczego bo wykonane z miękkiej stali. Moja metoda pozwala zastosować elektronarzędzia, co czyni pracę bardzo efektywną. Przed mocowaniem torów można nałożyć cieniutką warstwę akrylu lub silikonu, aby uniknąć wsiąkania wikolu w podłoże korkowe. Wikol wsiąka i niszczy własności tłumiące korka, czyniąc go twardym. Czekamy z montażem torów, aż akryl/silikon wyschną.
3. Następnie przy pomocy strzykawki i dość grubej igły 0,8mm zakrapiamy w kilkunastu miejscach toru, rozrzedzony wikol mniej więcej 40:60. Ma to na celu zamocowanie toru do podłoża. Fotka nr 2. Czekamy aż wyschnie.
4. Po wyschnięciu zdejmujemy śrubki mocujące tory do podłoża.
5. Wsypujemy ostrożnie tłuczeń / szuter pomiędzy podkłady i rozprowadzamy pędzelkiem. Tłuczeń wybieramy z szerokiej oferty handlowej. Podobno najlepszy jest szuter produkcji Polaka, bo wg znawców najlepiej trzyma skalę. Ja na swoich modułach mam zarówno Polaka i Auhagena. Przy zakupie zwracamy uwagę na oznaczenia: TT czy H0. Wysypywania tłucznia jaki jest pod ręką, mija się z celem, bo efekt końcowy jest taki, jak wysypany gruz na tory po rozbiórce domu. Zresztą szuter nie jest drogi. Fotka nr 3
6. Spryskujemy wodą gotowy tor z tłuczniem. Potrzebny jest do tego rozpylacz dający mgiełkę wodną. Można dodać trochę płynu do mycia naczyń. Ułatwi to później aplikowanie wikolu. Fotka nr 4.
7. Przygotowany wikol, jak w punkcie 3, aplikujemy kropla po kropelce przy pomocy strzykawki i czekamy aż wyschnie. Dobrze jest precyzyjnie zakrapiać dokładnie pomiędzy podkłady. Unikniemy wtedy śladów kleju na podkładach, który mimo, że jest przezroczysty, jest widoczny. Również późniejsze malowanie jest skuteczniejsze na czysty podkład. Fotka nr 5.
8. Czekamy aż wszystko wyschnie. Fotka nr 6.
Uwagi:
Wikol to klej do drzewna. Ja używam Pattexa szybkoschnącego ( w 10min). Zaletą kleju jest to, że po wyschnięciu, jest przezroczysty.
Proporcja 40:60 nie jest wiążąca. Można dodać mniej lub więcej wody wg życzenia. Proporcje dobieramy doświadczalnie.
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

_________________
wmac27 - Maciej
Zachodniopomorski Klub Miłośników Kolei
http://www.zkmk.org


Na górę
Post: 23 cze 2013, 12:33 
Offline

Rejestracja: 14 kwie 2013, 21:04
Posty: 898
https://www.youtube.com/watch?v=919ly6PTQlo

Bardzo fajny filmik pokazujący szutrowanie na modułach H0... Technika we wszystkich skalach jest praktycznie identyczna, więc może komuś się przyda. Co prawda cały filmik jest po niemiecku, ale wszystko dokładnie widać, a czego nie można zrozumieć idzie się domyślić ;)


Na górę
Post: 23 cze 2013, 12:54 
Offline

Rejestracja: 22 mar 2009, 13:43
Posty: 1629
Lokalizacja: Dolice
Cytuj:
... Bardzo fajny filmik pokazujący ...
Panowie jeśli potrzeba zakładajcie nowy temat i wpisujcie linki lub opisujcie własne doświadczenia. Założymy taką bazę JTZ i będzie to pomocą dla wszystkich. Tylko wpisujcie temat uważnie aby potem wyszukiwarka go znalazła. Żadnych skrótów, dowcipnych określeń itd. To wszystko utrudnia wyszukiwanie.

_________________
wmac27 - Maciej
Zachodniopomorski Klub Miłośników Kolei
http://www.zkmk.org


Na górę
Post: 23 cze 2013, 15:09 
Offline

Rejestracja: 14 kwie 2013, 21:04
Posty: 898
Maćku, celowo umieściłem link w Twoim temacie, bo film ukazuje dokładnie to co opisałeś, więc jest jakby uzupełnieniem Twojego poradnika. Nie chciałem tworzyć kolejnego tematu, bo chyba lepiej żeby wszystko co dotyczy danej techniki znajdowało się w jednym miejscu.


Na górę
Post: 23 cze 2013, 20:05 
Offline

Rejestracja: 22 mar 2009, 13:43
Posty: 1629
Lokalizacja: Dolice
Cytuj:
... Nie chciałem tworzyć kolejnego tematu, ...
Wiem, ja pisałem o następnych innych tematach. Tutaj wszystko jest ok z szutrowaniem i filmik jest uzupełnieniem, zgadza się.

_________________
wmac27 - Maciej
Zachodniopomorski Klub Miłośników Kolei
http://www.zkmk.org


Na górę
Post: 23 lut 2014, 11:33 
Offline

Rejestracja: 22 mar 2009, 13:43
Posty: 1629
Lokalizacja: Dolice
Wpadł mi do głowy taki pomysł na inne "szutrowanie"
Zamiast używać rozcieńczonego wikolu, może lepiej by było pomalować gotowy tor z tłuczniem farbą, np. imitującą rdzę lub wręcz bezbarwnym lakierem - matt. Są farby samochodowe z utwardzaczem. Myślę, że powierzchniowa warstwa byłaby utwardzona.
Uniknęlibyśmy agresywnego oddziaływania wikolu na szyny, utwardzania podłoża korkowego (większy hałas)
Mam na makiecie pełno zielonych plamek (utlenione) powodujące zanik kontaktu kół loki z szyną.
Ja impregnuję korek akrylem i w ten sposób unikam wsiąkania wikolu w korek, ale szyny w dalszym ciągu są narażone na agresywne działanie kleju.

_________________
wmac27 - Maciej
Zachodniopomorski Klub Miłośników Kolei
http://www.zkmk.org


Na górę
Post: 23 lut 2014, 20:30 
Offline

Rejestracja: 14 kwie 2013, 21:04
Posty: 898
A jesteś pewien że te "zielone plamki" są spowodowane działaniem wikolu? Bo ja jakoś czegoś takiego u siebie nie zauważyłem, a jedyne miejsce w którym coś takiego się pojawiło, to kawałek torowiska do którego "awaryjnie" był lutowany przewód w Sopocie i użyty został wtedy kwas :| ... A jeśli chodzi o zalewanie tłucznia farbą, to kolor raczej odpada, ale z tym przezroczystym matem można by poeksperymentować. Tylko jak to wyjdzie cenowo?


Na górę
Post: 23 lut 2014, 22:26 
Offline

Rejestracja: 15 kwie 2013, 20:38
Posty: 231
U mnie też pojawił się zielony nalot gdy zalałem wikolem kozioł oporowy i mokre połączyło obie szyny, więc stało się przewodnikiem zanim wyschło. Dobrze rozumiem?


Na górę
Post: 14 paź 2015, 13:00 
Offline

Rejestracja: 14 wrz 2015, 14:25
Posty: 114
https://www.youtube.com/watch?v=4s1OiQJ1kws odnośnie szutrowania.. bardzo ciekawy filmik :D


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 9 ] 

Strefa czasowa UTC+02:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl