- Zachodniopomorski Klub Miłośników Kolei -

Forum Internetowe
Dzisiaj jest 29 mar 2024, 13:34

Strefa czasowa UTC+02:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 5 ] 
Autor Wiadomość
Post: 03 kwie 2015, 12:17 
Offline
ZKMK

Rejestracja: 05 wrz 2014, 12:50
Posty: 159
Skoro wkleiłem link do zewnętrznego forum, zaimportuję cały tekst też tutaj.

Model kupiłem na Jarmarku Dominikańskim w Gdańsku w 2006 roku, a zacząłem kleić ponad 5 lat temu.

Obrazek

Zacząłem model od pudła "rb", teraz z perspektywy czasu wiem, że popełniłem przy nim wiele błędów, ale niestety nic nie można z tym zrobić, chyba że kupię nowy model. Wyglądało to przez ostatnie lata tak:

Obrazek

Jak widać wziąłem się za wykonanie czegoś więcej niż wymyślił autor, posunąłem się do uchylenia drzwi do WC, które niestety nie posiada zaplanowanego wnętrza, a sam nie miałem pomysłu jak je wykonać.

Obrazek

Przeszkliłem też wszystkie drzwi w przejściach wraz z przejściem międzywagonowym.

Obrazek

I rzecz która już te 5 lat temu najbardziej mnie cieszyła, uchyliłem jedne z drzwi do przedziału, sami doskonale wiemy, że drzwi w jednostkach EN57 uwielbiają otwierać się na pochyłych fragmentach łuków...

Obrazek

Odleżało swoje lata w szafce a teraz kiedy go wyciągnąłem widzę jak się źle za to zabrałem. Mianowicie podłoga pudła jest wygięta, w pierwszej kolejności przykleiłem do niej ścianki działowe, a dopiero potem przykleiłem sklejone już ściany zewnętrzne ze złą folią, ponieważ użyłem bardzo cienkiej folii śniadaniowej, która marszczy się podczas klejenia. Ścianę frontową przykleiłem już tak jak powinienem, bo zrobiłem ją po dwóch latach przerwy i użyłem cienkiej, ale sztywnej folii, którą miałem dodaną jako materiał na szyby do innego modelu.Wykonanie wnętrza nie jest rzeczą skomplikowaną, ale bardzo pracochłonną. Wykonanie siedzeń do mniejszego przedziału zajęło mi prawie trzy godziny łącznie z ich wklejeniem do środka.

ObrazekObrazekObrazek
Obrazek

Praca przy pudle tego zestawu nie jest trudna, na tą chwilę będę zamykał pudło i po wykonaniu elementów na dachu wezmę się za wózek, który uważam za najtrudniejszą rzecz w tym modelu. Wewnętrzną część dachu postanowiłem rozciąć wzdłuż osi i przyklejać od burt do środka gdzie bardzo możliwe, że się nałożą na siebie.

Obrazek

Dodam tylko, że arkusze są nieimpregnowane, kleję od początku Butaprenem, a zdjęcia na zeszycie i kolorowej podkładce są wykonane w listopadzie 2007 roku.
Zakończyłem w pełni wagon RB. Model stoi na własnych kołach, na torach ze starej kolejki PIKO kolegi. Zdjęcia wagonu:
Obrazek

Jak widać i wspominałem wcześniej, przez błędy wykonane na samym początku klejenia pudło jest wygięte. Spowodowało to, że miałem problem z dociągnięciem zewnętrznej części poszycia dachu i wystają białe krawędzie, dodatkowo widoczny jest klej na tym łączeniu. Te elementy na dachu (do dziś nie mam pojęcia czym one są, z reguły z miejsc ogólnodostępnych nie widać dachu zespołu i nigdy nie zapytałem żadnego kolejarza czym one są), zostały przez autora moim zdaniem niepotrzebnie zaprojektowane z cieniowaniem. Rozumiem cieniowanie imitacji nadrukowanej bezpośrednio na dachu, ale same elementy do wykoniania mogły być jednolicie pomalowane.
ObrazekObrazek

W samej kabinie zrezygnowałem z zamontowania dosłownie kilku miniaturowych elementów, mianowicie grzejników szyb. Sam teraz nie wiem czemu to zrobiłem.
ObrazekObrazek

Elementy podwozia zostały dość dziwnie przez autora oznaczone i miałem spory problem z rozgryzieniem co jest czym i gdzie ma iść, ale posiłkując się zdjęciem na okładce i w opracowaniu, jakoś udało mi się przykleić te elementy.
Obrazek

Autor zaznaczył różową kreską gdzie powinny być mocowane elementy podwozia, a na rysunkach montażowych zaznaczył je w zupełnie innych miejscach. Zbiorniki zostały zaprojektowane bez ewentualnego mocowania, samodzielnie musiałem dociąć paski papieru z których zrobiłem obejmy widoczne na powyższym zdjęciu. I na koniec najtrudniejsze:
Obrazek

Zadanie dla wprawnego oka, który z wózków został rozpoczęty 5 lat temu, a który zaledwie miesiąc temu? W ostatnim poście pisałem o wykonaniu wózków, jednak trochę się to wydłużyło, ponieważ przez długi czas nie mogłem znaleźć odpowiedniego drutu na osie. Dopiero w pracy na budowie przy wymianie instalacji elektrycznej znalazłem idealny drut.


Czas na prezentację tego co mam wykonane w drugim wagonie.
ObrazekObrazek

Pudło kleję w dość wolnym tempie, chociaż idzie to sukcesywnie do przodu. Podłoga jest już wykonana prosto,jest dużo estetyczniej, a krawędzie okien wycięte są dużo lepszym nożykiem, dzięki czemu nie ma postrzępionych krawędzi.

Chciałbym zwrócić uwagę na jeszcze jeden błąd. Niestety nie miałem baterii zanim go poprawiłem, więc muszę zaprezentować to graficznie.
ObrazekObrazek

Drzwi w tym przepierzeniu były wydrukowane odwrotnie, czyli gdyby to był rzeczywisty skład nie byłoby możliwość otworzenia drzwi do przedziału pasażerskiego, ponieważ nie miałyby się gdzie schować, ze względu na drzwi do przedziału silnika. Wyciąłem je i wkleiłem odwrotnie. Tak samo jak w poprzednim wagonie, nie ma zaplanowanego żadnego wnętrza i będę musiał zaślepić okno podczas szklenia.
Miałem też na myśli wycinanie każdych drzwi w przepierzeniach, żeby wyglądały bardziej realistycznie, ale uznałem że zbyt dużo czasu to zajmuje, a tego niestety i tak nie będzie widać w gotowym modelu, gdyż musi być naprawdę bardzo jasno w pomieszczeniu, żeby było widać wnętrze wagonów.

Na koniec kilka zdjęć wykonanych podczas klejenia drugiego wagonu. Razem ze zdjęciami foteli przedziału pierwszej klasy.
ObrazekObrazekObrazek
Obrazek

Postępy są duże, ponieważ skończyłem cały wagon silnikowy, którego finalne wykończenie prezentuję poniżej:
Obrazek

Najwięcej problemów w tym członie sprawiły mi pantografy wraz z całym wyposażeniem dachu, które najpierw musiałem dobrze rozpracować ze względu na błędne oznaczenie tych elementów na rysunkach montażowych.
ObrazekObrazek
Dziwną rzeczą była zbyt duża ilość zamieszczonych w wycinance żaluzji nawiewowych (tych nad drzwiami w wagonie silnikowym), których jest aż osiem, zamiast czterech. Wydaje mi się, że to jakaś wyjątkowa pomyłka autora, ponieważ są to tak duże części, że nie powinny posiadać nadwyżki jako zapas, a tym bardziej stuprocentowej.
Obrazek
Poniżej kilka zdjęć z zamieszczania elementów na dachu. Jedynym problemem była zbyt duża biała plama na dachu, pod umiejscowieniem kondensatora, rozwiązałem to nakładając wykałaczką grafit z ołówka.
ObrazekObrazekObrazek
Dość ciężko szło mi wycinanie pantografów, ze względu, że są podklejane widać sporo białych krawędzi, ale jak pisałem wcześniej w tym modelu jeszcze nie biorę się za retusz, będę ćwiczył na następnej wycinance. Pantografy przed wycinaniem skserowałem, żeby mieć możliwość zrobienia kilku sztuk więcej (autor dodał do zestawu ciągnik akumulatorowy ASF i podnośniki hydrauliczne, pomyślałem że dodatkowe pantografy będą fajnie uzupełniały zestaw).
ObrazekObrazekObrazek
Obrazek
Przy klejeniu pantografów wystąpiły najmniejsze elementy całej wycinanki, mianowicie izolatory wsporcze. Nie było żadnej ilustracji ukazującej jak złożyć w/w element. Zestaw zawierał 8 krążków o największej średnicy, 16 średniej i 16 najmniejszej (te miały 2 mm średnicy i były podklejone na tekturze 1 mm). Zdecydowałem każdy izolator złożyć korzystając z jednego największego, dwóch średnich i jednego najmniejszego krążka.
Obrazek

Ze względu na pracochłonność całych wózków wycinanie poszczególnych elementów zacząłem już podczas zamykania dachu wagonu. Zdjęcie wykonane jeszcze telefonem, przed przystąpieniem do wykonywania elementów dachu.
Obrazek
Dość długo zatrzymałem się przy budowie wózków. Zacząłem od rozdzielenia poszczególnych elementów na podkładce z zastosowaniem podziału: 1 - koła, 2 - silniki, 3 - belki bujakowe, 4 - podłużnice z czołownicami.
Obrazek
Najpierw skleiłem belki bujakowe, następnie wziąłem się za kółka, kolejnymi elementami były silniki, które też sprawiły problemy, gdyż wycięcie średnicy wewnętrznej na tekturze 1 mm nie było takie proste i musiałem pomimo dokładnego wycinania rozszerzać tą średnicę wykałaczką, tak żeby oś mogła bez problemu się poruszać w przekładni, żeby zachować możliwość ruchu kół. Oprócz rozszerzenia otworu w przekładniach musiałem sporo "odchudzić" osie w tym członie. Autor zaleca sklejanie wszelkich elementów "walcowych" metodą rulonu, z dużym zapasem materiału. W tym wagonie musiałem zrezygnować z tego i wyciąć tylko odpowiednio wąski pasek, który po ukształtowaniu skleiłem "na styk". Zamieszczam tutaj zdjęcie samego napędu oraz "przyłożonych" elementów wózka, na razie na sucho, żeby ukazać jak to będzie wyglądało.
ObrazekObrazek
Gotowy wózek silnikowy wraz z wózkiem w częściach gotowych do ostatecznego sklejenia:
Obrazek

Po sklejeniu wózków pozostało tylko wykonać całość podwozia, która w tym członie ma dużo większe elementy, których wykonanie szło dużo szybciej niż w poprzednim, dodatkowo rozmieszczenie elementów podwozia jest dużo czytelniej opisane w tym członie i nie są one oznaczone różową kreska na podłożu jak w poprzednim członie, przez co nie wystają spod przyklejonych elementów. Na zdjęciach również elementy podwozia przed sklejeniem.
ObrazekObrazek


Podsumowując, wykonanie tego członu razem ze wszystkimi przerwami zajęło mi 11 miesięcy, czyli dużo szybciej niż poprzedni. Jak wspomniałem wcześniej teraz nastąpi kolejna dłuższa przerwa w klejeniu, możliwe, że nawet do początku przyszłego roku. Wagon jest wykonany w 99,9% ponieważ brakuje okablowania na dachu, które planuje umieścić jak tylko zdobędę nadający się do tego drucik. Nie wykonałem też na chwilę obecną sprzęgów, ani "harmonijek" między wagonami, ponieważ nie wiem jeszcze czy będę chciał go prezentować w całości, czy któryś z członów razem z ASF i podnośnikami jako dioramę. Zapraszam do oglądania zdjęć i proszę o wyrozumiałość w stosunku do mojego tempa prac.

Na koniec kilka zdjęć szczegółów solo, oraz zdjęcia z członem RB.
ObrazekObrazekObrazek
ObrazekObrazekObrazek
Obrazek

Na wstępie chciałbym powiedzieć, że zaprezentowany dzisiaj postęp wykonałem w około 12 godzin pracy. Najpierw około tygodnia temu wyciąłem wszystkie części niezbędne do sklejenia pudła w jak najkrótszym tempie, podkleiłem wszystkie przepierzenia i ostoję, wyciąłem wewnętrzne części burt. Następnie odłożyłem pracę, po czym wczoraj, kiedy wreszcie miałem wolne wziąłem się za sklejenie pudła. Prace rozłożyłem w ten sposób, aby w ciągu jak najkrótszego czasu przykleić najważniejsze elementy pod pudłem oraz burty, tak żeby chociaż ten jeden człon miał prostą podłogę. Wstępnie mogę powiedzieć, że mi się udało, będę też za wszelką cenę unikał kładzenia wagonu na ostoi z podparciami punktowymi. Postanowiłem kłaść go na boku, mam nadzieję że plan wypali.
Przejdę teraz do prezentacji postępów.
ObrazekObrazekObrazek
ObrazekObrazek

Przepierzenia po raz kolejny były wykonane z błędami, tym razem nadruki klamek na drzwiach zostały wydrukowane po przeciwnych stronach, tzn z jednej strony drzwi klamka jest po lewej, a z drugiej też jest po lewej zamiast prawej. Błąd ten wystąpił w trzech drzwiach na sześć. Groty wskazują prawidłową lokalizację klamek na tej "drugiej stronie", tak aby właściwie oddawały wygląd drzwi.
Obrazek

Najbardziej czasochłonne wycinanie i kształtowanie było przy wyposażeniu kabiny. Chciałem je wykonać od razu, a szczególnie wkleić fotel maszynisty przed oklejeniem pudła, ponieważ posiadając doświadczenie z poprzedniego wagonu wiem, ze jest ciężko wkleić te elementy kiedy pudło jest w pełni oklejone.
ObrazekObrazekObrazek
Obrazek

Gotowe sklejone pudło i zbliżenie na kabinę.

ObrazekObrazekObrazek

Pozdrawiam.

_________________
Radosław Jawny


Na górę
Post: 03 kwie 2015, 12:47 
Offline
Prezes Klubu

Rejestracja: 03 maja 2009, 10:27
Posty: 1244
jak dla mnie bardzo elegancko. Gdy to dodatkowo pomalujesz aerografem aby zakryć pewne niedociągnięcia będzie tylko lepiej.


Na górę
Post: 04 kwie 2015, 23:48 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 06 gru 2011, 13:08
Posty: 113
tez mam ten model jeszcze nie złożony teraz siedze nad pomarańczowa EU05 w skali HO


Na górę
Post: 08 kwie 2015, 21:28 
Offline
ZKMK

Rejestracja: 05 wrz 2014, 12:50
Posty: 159
Po zmontowaniu pudła, które tym razem wyszło mi prosto i się nie zwichrowało (nawet teraz przykładając linijkę, podłoga jest prosta!), nastąpił czas na wyposażanie wnętrza. Śmietniki przykleiłem przed oklejeniem burt, więc z tym się nie męczyłem. Zacząłem od grzejników, które mam nadzieję widać na zdjęciu, przykleiłem trochę ponad podłogą, tak jak mamy to w jednostkach.
ObrazekObrazek

Następnie zabrałem się za siedzenia, których klejenia niestety nie idzie w żaden sposób przyspieszyć. Wychodzi mi to powoli z małymi przerwami, muszę chodzić na zajęcia, ale praca inżynierska poczeka aż skończę model :)
ObrazekObrazek

Widok na przedział dla podróżnych z większym bagażem ręcznym z zewnątrz
Obrazek

Reszta na tą chwilę: wkleiłem podsufitkę w kabinie maszynisty, w której jest rolka z taśmą kierunkową, wyposażyłem w pełni mniejszy przedział oraz wkleiłem narożne kanapy w większym.
ObrazekObrazekObrazek

Jest jeszcze jedna kwestia na którą nie mogę się zdecydować. Chyba publicznie będę prezentował tylko ten człon ze wspominanymi wcześniej dodatkami (mała diorama z ASF, siłownikami, dodatkowymi pantografami), więc zastanawiam się czy szklić ten człon, czy zostawić "puste" okna, aby był lepszy widok na wnętrze. Dylemat ten mam, bo użyłem już czterech różnych materiałów na szyby i żaden mnie nie zadowala, ponieważ kiedy ma odpowiednią grubość, wtedy się marszczy, kiedy jest nie marszczący się, to jest strasznie porysowany i też ogranicza dostęp do wnętrza.

Czekam na wasze zdanie zanim zacznę oklejać burty z zewnątrz. Może wiecie co najlepiej imituje szyby, żeby były naprawdę przejrzyste i jednocześnie cienkie i nie "marszczące się"?

Pozdrawiam

_________________
Radosław Jawny


Na górę
Post: 08 kwie 2015, 21:44 
Offline
ZKMK

Rejestracja: 01 cze 2014, 17:27
Posty: 815
Można użyć twardej folii takiej jak przy klejeniu plastikowych domków, ale w niej światło się odbija. Wydaje mi się, że nadać się może okleina na okna do łazienki. Dostępna w sklepach budowlanych, grubość około 1 mm.


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 5 ] 

Strefa czasowa UTC+02:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl